Сливен - град на сто войводи
България www.ralev-dental.bg Зъболекар в Пловдив Периимплантит при базални импланти Град Пловдив Рекламна програма на сайта Стоматологични столове Лицево-челюстна хирургия - Различни области
В България някои градове са свързани с характерни фразеологизми. Така например Стара Загора се нарича град на липите, Враца е "Враца - дето гарга не каца (защото е гнездо на орли)", Сандански е град с три квартала (и трите с буква С - София, Солун и Скопие), а Пловдив е "Густо майна Филибето". Сливен е придобил почетната слава на град на сто войводи. Сливен е доста голям град, който от векове е бил център на занаяти и индустрия - през 1838 година тук е открита първата фабрика в България. Същевременно в Сливен са върлували стотици войводи и редови хайдути, а през мрачните 90 години на ХХ век градът е един от първите, в които започват да се развиват силови групировки - наред с Пазарджик, Перник, Ямбол и Кюстендил. Прави впечатление че в града има разнообразни фамилни имена, започващи с хаджи-, поп-, кара- и много други представки от времето на Възраждането. Сред медицинското съсловие, върху което нашият екип има най-много наблюдения, се срещат много колеги с такива характерни имена - д-р Хаджиилиев, Попстойков, Попандонова, Карабекирова и т.н. Вероятно дядовците на тези с имена хаджи- и поп- са били чорбаджии и свещеници, а предшествениците на тези с характерната представка кара- са били хайдути.
Община Сливен
Зъбни импланти Артикулатор и лицева дъга www.see-bulgaria.com Лицево - челюстна хирургия Виж България Църкви и манастири Артикулатор и лицева дъга Лекцията на д-р Хоо
Няма как да говорим за Сливен и да не споменем за славата му като града на стоте хайдути. Нека направим заедно една кратка историческа и лингвистична разходка, посветена на хайдутите. Това е важно не само за по-младите сред нашите читатели, но и за тези, които сме срещали различни интерпретации и значения на думите хайдутин и хайдук (хайдут); както и различни оценки за хайдушкото движение и неговата роля в историята ни. В българския език се срещат две близки по форма думи: хайдутин и хайдук. Според Речника на българския език, те са с по две значения: хайдутин: народен закрилник и борец с оръжие в ръка срещу потисниците през време на османското владичество; но също означава и крадец, разбойник; хайдук. В българския книжовен език думата хайдут се появява за първи път в езика на новобългарските дамаскини; много близък до говоримия език от XVII век. В тези текстове тя означава „грабител, разбойник, насилник“. Думите са заемки от унгарската hajduk „наемна войска, която пази границата на Кралство Унгария с Османската империя“. Поради честите сблъсъци с тях, османските власти ги възприемат като врагове на империята и разбойници. Така в турския език думата hajdud се утвърждава тъкмо с такова значение. Оттам преминава в българските диалекти и в дамаскините. През сръбски влиза в разговорния български език и думата хайдук. Дълго време и двете заемки се употребяват с едно и също значение ? „грабител, разбойник“. Хайдутството съществува по българските земи от XVI до XIX в. За официалната османска власт, участниците в него са разбойници и затова са наречени хайдути. В паметта на българите обаче, те са народни закрилници и по-късно - борци за национално освобождение. Така постепенно думата хайдутин се преосмисля и днес означава „участник в хайдушкото движение против османското господство“. Докато хайдук и в днешната публицистика се употребява като название на хора с насилническо поведение. В световната история съществува характерен първообраз на народен закрилник – това е Робин Худ. Робин Худ (на английски: Robin Hood, в по-старите ръкописи като: Robyn Hode, на френски: Robin des Bois; hood на английски има значението както на „качулка“, но и на „хулиган“, а bois на френски означава „дървета“, „гора“), е герой от средновековни английски народни балади и легенди, който се подвизава като разбойник през 12-13 век в Шерудската гора; в близост до Нотингам. Робин Худ се асоциира и придобива световна известност като защитник на бедните, който, ограбвайки богатите благородници, раздава блага на бедните, и затова хората го считат за свой герой. В историята на българското хайдушко движение и да е имало подобни отнемания от богатите, и раздаване на бедните; това не става типично поведение и няма подобен персонаж, когото с неговото име да отъждествим като българския Робин Худ. От детските си години всеки от нас е слушал легенди за безстрашните хайдути, онези героични исполини, които защитават народа от османските произволи. В съзнанието ни веднага изплуват разказите за хора като Чавдар войвода, Сирма войвода, Делю хайдутин, Шибил, Филип Тотю и много други. Каква е истинската история на тези хора, доколко романтичните разкази съвпадат с реалните факти и защо хайдутите оставят толкова трайна следа в народната памет? Хайдутството възниква в периода след падането на България под османско господство. Неговите корени могат да се търсят в средновековното разбойничество, въставащо срещу феодалните правила; но може да се разглежда и като приемник на последните съпротивителни действия срещу новия завоевател на Балканите. Движението не е уникално за българите и подобни групи могат да се срещнат и сред другите народи. Най-големият проблем, за да опознаем истинския образ на хайдутите, е свързан с достигналата до нас информация. Българските сведения са оскъдни, изключая тези, които се основават на легенди, народни песни и предания. Това се дължи както на сравнително малкия и разпръснат брой книжовници, във времето преди Възраждането, така и със самия характер на хайдушките акции, които са провеждани в тайна и рядко са били описвани. Всъщност, най-подробна информация за движението дават османските държавни документи, които обаче разбираемо от тяхна гледнаточка, третират хайдутите наравно с обикновените престъпници. Чуждестранните пътешественици също ги квалифицират по този начин; в известен смисъл поради несигурността, която изпитват, преминавайки през нашите земи по онова време. Затова и днес все още съществуват неизвестни или спорни аспекти от хайдушката история, но това е и една от причините интересът към нея от Възраждането насам да не стихва. Хайдутството е по същество крайна форма на съпротива срещу съществуващия ред в Османската империя. Някои автори го наричат „движение“, заради неговата масовост и постоянно съществуване, докато други го определят просто като явление, поради факта че липсва единен организационен център или обединяваща цел, а групите са независими една от друга и рядко се обединяват. Мотивите, зад решението на всеки човек да поеме по този път, са най-различни. Един от тях е, например, желанието за свобода от икономическите тежести на Високата порта. За определен период от време, хайдутинът не само не плаща общите и дискриминационни данъци, но и сам нанася удари по финансовата стабилност на империята чрез обири на богати турци; на конвои със заплати за османските служители или армия; чрез плячкосване на оръжия и други ценности. Това е друг мотив – възможността за лично обогатяване; нещо лесно обяснимо, имайки предвид произхода и ниското материално положение на много от тях. Не случайно, една от най-популярните хайдушки легенди, е свързана с голямото съкровище на прочутия Вълчан войвода, с което той възнамерявал да мотивира руския император да освободи България. Друга популярна причина е, отмъщението за нанесена вреда върху отделния човек или неговото семейство – убийство, изнасилване, побой, насилствено помохамеданчване, прогонване от родната стряха. Така в империя, в която правосъдието е „спорен“ въпрос, а за раята фактически отсъства, оръжието се превръща в предпочитан аргумент за постигане на справедливост. Вместо силата на аргументите, наблюдаваме употреба на аргументите на силата. Сред подбудите, чието значение постепенно нараства, е стремежът към защита на българското население от произвола на османските институции и аристокрация, и тяхната дискриминационна политика. Друга причина, която постепенно, с времето започва да се налага, е желанието за национално освобождение; цел, към която се ориентират немалко хайдути. Мотивите, които тласкат тези хора към грабване на оръжието, са отделни потисници, местни чиновници или заможни чифлик сайбии, злоупотребяващи със своето богатство и положение. Но също така - заможни българи и други християни, приближени на османлиите. Не са пощадени и ислямски духовници, което придава на хайдутството елемент от религиозната борба. Важни мишени са конвоите, превозващи данъчни постъпления и търговски кервани; но в някои случаи хайдутите нападат смело цели градове и гарнизони.
Лицево-челюстна хирургия - Основни теоретични въпроси Избелване на зъби Композити Байкушевата мура Зъболекар в Пловдив Връх Вихрен Базални импланти - обективен анализ Диоден лазер
Хайдутите не са „солови изпълнители“, те действат в чети. Техни своеобразни бази и зони за укрития, са планинските и горски райони, други труднодостъпни местности. Числеността на една чета е между 10-15 и 20-30 души; в редки случаи достига и до над 100 човека. По-малката численост и географските предимства осигуряват по-лесно придвижване и дават възможност както за изненадващи атаки, така и за ефективно отстъпление при сблъсък с многоброен и добре въоръжен враг. Има някои свидетелства, че са съществували и чети, използващи коне; нещо като хайдушка кавалерия. Начело на дружината стои войвода; название, което се приема, че е заемка от средновековната титла за главнокомандващ на армията. Думата на войводата в четата е почти абсолютна и от неговите действия зависи съдбата й. Веднага след него в йерархията се нарежда байрактарят, който се избира от членовете на дружината. Знамената са най-често червени или зелени, към които може да има пришит бял кръст. Макар често да се среща в легендите, присъствието на свещеник в четата е по-скоро рядкост, отколкото практика. Известно е присъствието сред хайдутите и на жени, като тяхното участие в четите, е известно още от първите прояви на хайдутството през XV век. Някои дори достигат до позицията на войвода. Такива са Сирма Стрезова Кръстева, позната като Сирма войвода, която през 1856 г., на около осемдесет години, е посетена от Димитър Миладинов и му разказва, как преоблечена като мъж, е водила четата си. Също толкова известна е Румяна Георгиева Павлова, наричана Румена войвода. Тя тръгва по хайдушкия път след Кримската война и останала известна с прозвището „Царицата на Осогово“. Хайдутите обикновено действат от Гергьовден до Димитровден, а с настъпването на по-студеното време, прекратяват акциите и се приготвят да зимуват по селата. Някои преминават река Дунав и изкарват студовете във Влашко, като така се изплъзват напълно от ръцете на властите. Хайдушкият живот дава непреодолимото усещане за свобода, богатство и храбра борба. Той обаче не е само това; неизменно е съпътстван и от редица лишения. Всеки хайдутин губи удобствата на дома и се откъсва от семейството си. Високата порта от своя страна, за да пресече разпространението им, предприема безкомпромисни мерки спрямо хайдутите. По тази причина тяхната смърт може да бъде много жестока – от обесване и обезглавяване, до набиване на кол, разпъване и окачване на ченгел. Това определено е респектирало много буйни глави и ги е накарало да охладят желанието си, да станат хайдути. Хайдутството се разпространява из цялото българско землище – Мизия, Тракия и Македония. В епохата на Възраждането хайдутството постепенно се променя. Започва да придобива нов облик, както под влиянието на придобития военен опит в конфликтите между европейските сили и Османската империя, и въстанията в Сърбия и Гърция, така и поради проникването на националната идея и появата на организирано национално-освободително движение. Национални герои като Панайот Хитов и Филип Тотю, Хаджи Димитър и Стефан Караджа, започват своя бунтовен път тъкмо като хайдути - с обичайните грабежи или покушения на османски първенци и техни християнски приближени. Но благодарение на идеите на Георги С. Раковски и помощта на емиграцията, хайдутите организират две от най-прочутите чети в историята ни и запалват искрата на съдбоносните събития десетина години по-късно. Невероятно изглежда, как някои от тях изминават пътя от обикновени хайдути и революционери, до видни общественици след Освобождението. Такива са Капитан Петко войвода и Дядо Ильо Марков (Ильо Войвода). Петко Киряков в продължение на над 30 години неуморно защитава българското население в Родопите и Беломорието; междувременно се включва в гарибалдийското движение и се сражава на о-в Крит. В Княжество България се утвърждава като виден общественик, който отново работи за свободата на българска Тракия. Ильо Войвода също от ранна възраст поема по хайдушкия живот и се прочува с проявите си. Става част от Първата българска легия на Раковски, а по-късно участва в Сръбско-турската и Руско-турската война, в която има ключова роля за освобождението на Кюстендил. Наричан е „последният хайдутин“, тъй като осемдесет годишен участва във войната срещу Сърбия от 1885 г. и към края на живота си подпомага дейността на ВМОРО. Сред множеството примери на храброст, легендите могат да обрисуват неточен или често - напълно погрешен образ на хайдутите и техните войводи. Проблематично е описанието на Индже войвода, който намира място в народния епос, а на основа на легендите, образът му е обезсмъртен от писателя Йордан Йовков. Историческият Индже войвода с истинско име Стоян, се предполага, че е родом от сливенската махала Клуцохор; съществуват и други предположения. През 1792 г. се присъединява към кърджалийски отряд. По-късно става гвардейски командир на молдовския княз и се включва в гръцкото въстание във Влашко и Молдова от 1821 г., в което загива. Съществуват предположения, че Индже се е сражавал в Българската земска войска, по време на войната между Русия и Османската империя от 1806-1812 г. През целия период на съществуването си, хайдутството не може да бъде спряно от Османската империя и е най-продължителната форма на съпротива срещу нейната власт. Зад красивите романтични истории често прозират и нелицеприятни факти, което не е толкова изненадващо за условията в една империя, в която беззаконието и корупцията са обичайни явления, и където борбата за оцеляване често взема връх пред морални, нравствени императиви. Най-важната последица от хайдутството, е неговият безспорен принос за развитието на народната култура и опазване на народностното чувство. Големият брой чети, изтъкнатите войводи и дръзките акции, служат за вдъхновение на потиснатите българи; раждат множество легенди и песни, прославят имената на неизвестни хора и местности, които по-късно дейците за национално освобождение изливат във великолепни литературни произведения. Така Раковски пише „Горски пътник“; Любен Каравелов – „Войвода“; а Христо Ботев - „Чавдар“ и „На прощаване“.
По време на всеобщия възрожденски подем през втората половина на 19 в., хайдутството "узрява" и преминава в по-висок исторически етап – четничеството. Вече не личната мъст, а бунтовният порив, основната цел – народната свобода, стават двигател на четничеството. Съотношението на силите е безнадеждно, но това не прави борбата смешна, а велика. Тази борба създава моралните предпоставки за Априлското въстание; предвестникът на българското национално освобождение.
Градове в България Ралев Дентал АД Лицево-челюстна хирургия - Обезболяване и медикаментозна терапия Дентална клиника в Пловдив Информация за Вихрен Мраморният първенец на Пирин - Вихрен
Още от началото на османското господство в българските земи, Сливен и Сливенският край се превръщат в средище на хайдутството – една от най-продължителните форми на съпротива против чуждото потисничество. Това поражда славата на Сливен като град на стоте войводи. Градът е известен като родно място на националните герои Хаджи Димитър и Панайот Хитов. Нека поименно споменем по-известни имена на хайдути, като не забравяме, че има още десетки и стотици, чиито имена не са достигнали до нас през годините.
По-известните хайдути от Сливен: Атанас Аграфа; Никола Аджема – Сливен; Стоян Алтанлъ – Котел; Арнаут Пеньо; Кръстьо Асенов – Сливен; Баба Новак; Бакарджиев (Калайджиев), Йордан Димитров - хайдутин Стоил; Бодак Буюклю – Ямбол; Бойчо Войвода Цеперански; Бочоолу, Тодор - знаменосец на хаджи Ставри Койнов; Василев Читаклиев, Александър - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Вълчан Войвода – Сливен; Ганев (Генов), Иван. Хайдутин при Стоил Войвода; Георги Кавлаков - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Господинов, Илия (Гунчо Войвода); Господинов Топтанджиев, Стефан (Хитрия) - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Грощоолу, Аврам - хайдутин, Ямбол; Гълъб Войвода - Омарчево, Новозагорско; Дъглъ Стоян Войвода – Ямбол; Дамян Войвода – Сливен; Димитров, Марин - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Добри Войвода – Ямбол; Дончо Ватаха Войвода; Желчев Васил - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Желчоолу Войвода - Нова Загора; Жельо, Чернев - Дядо Жельо Войвода; Желяз Войвода (Жельо) - с. Жельо Войвода; Желязко Палабоюка – хайдутин; Загоров, Тончо Стоянов (Дончо Ескизаралията) - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Зайков, Симеон Николов - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Зарделийски, Иван - хайдутин в четата на Панайот Хитов; Злати Зинов, Буюклията, Войвода, с. Конаре; Иванов, Димитър - хайдутин в четата на Таньо Войвода; Иванов, Йордан - четник в Македония; Индже Войвода, Стоян (Стоян Войвода) – Сливен; Кавлаков, Васил Петров - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Кавлаков, Георги Петров - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Кавръков, Кондьо Димов - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Калайджиев, Йордан (Даню) Димитров - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Калъчлията, Димитър Стоянов Котев – Войвода; Кара Танас – Войвода; Кара Добри – Войвода, Сливен; Кара Съби – Сливен; Кара Кольо; Караоглу, Иван – Сливен; Колев Табанов, Георги - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Кольо Войвода - с. Долно Паничево; Коньо Брадатия – Войвода, с. Драгоданово; Коста Войвода; Кръстев, Добри - хайдутин, чичо на Хаджи Димитър; Кръстев, Стоян - хайдутин, чичо на Хаджи Димитър; Кузман Войвода; Кула Калаузин; Куман Войвода; Кутев Ганчев, Андон - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Кутев Ганчев, Димитър - хайдутин в четата на Христо Ботев; Къргов, Генчо Войвода; Кючюк Стоян Войвода - Новозагорско; Кючуков, Кръстьо Жеков - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Кючуков, Никола Иванов - хайдутин в четата на Христо Ботев; Либен Войвода; Маджара, Илия Тодоров - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Македонски, Христо Николов - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Мануш Войвода (Тимануш); Маринов, Петър - хайдутин в четата на Христо Ботев; Марков, Ильо – хайдутин; Мартин Войвода; Мартинов, Арсо - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Милев Енъкът, Христо - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Митьо Матръша – Войвода, с. Жельо Войвода; Михал Делията; Моньо Войвода; Нано Войвода; Недка Войводка; Ненчев, Ставри - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Николов, Илия - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Николов Заралията, Димитър - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Палича, Начо; Панайотов, Панайот Хитов; Папазоглу Войвода; Папазоолу, Стоян(Стефан) Люцканов Войвода; Папанчев, Цоньо Александров - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Пейо Буюклията - Войвода; Попов, Петър - хайдутин в четата на Панайот Хитов; Раковски, Георги Стойков – Котел; Сава - хайдутин в четата на Панайот Хитов; Салджи Коста Войвода; Серткостов, Стефан - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Стефан - хайдутин в четата на Панайот Хитов; Стоил Войвода; Стойно, Хайдут Стойно Войвода; Стоянов, Пенчо - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Стоянов Куртев, Анастас – Таньо Войвода; Страхил Войвода; Тодоров Кратунов, Атанас - хайдутин в четата на Стоил Войвода; Тодоров, Петър (Димитър) - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Трифон Войвода; Трънкин, Георги – Войвода; Тотю Филип; Хаджиатанасов, х. Димитър - хайдутин в четата на Хаджи Димитър; Хаджи Димитър; Хитов, Панайот; Христо Войвода; Цоньо (Чоньо) Войвода; Черньо Пехливан; Янкоолу, Панайот.
Кариес Сулфонамиди www.ralev-dental.com Карцином на кожата www.see-bulgaria.net
Войводата трябва да пази четата от маловажни и ненужни сражения, за да съхрани силите на хайдутите. Те също трябва да пазят войводата си, понеже, ако падне в битката, остават без човек, който ръководи действията им. Хайдутите смело нападали потисниците на народа – спахии, бейове и паши. Атакували и разгромявали разбойнически шайки и водели неравна борба с турските потери. Наясно са били, че действат срещу многократно превъзхождащ ги противник. Затова в основата на хайдушката тактика, е залегнал стремежът да бъде изненадан врагът, а четата – предпазена от внезапно вражеско нападение. Хайдутите често устройвали засади. Те отлично познавали гористите местности и организирали засадите на закрити и удобни за внезапно нападение места - дефилета и гъсти гори. Войводата разпределял бойците на групи и указвал местата, на които да изчакат командите му. Описание на хайдушка засада е оставено от Панайот Хитов: ”Дойдохме в Търновско и спряхме между Елена и Беброво. Трябваше да вардим пътя, който води из Беброво в Сливен. Наредихме и стража, но в този същи ден дойде един от нашите хора и ни обади, че из Сливен иде против нас голяма потеря. Войводата ни заповяда да се наредим, да се приготвим и ние тутакси изпълнихме волята му. От първото наше нападение паднаха двама убити и двама ранени. Аз гледах да ударя предводителя им и успях. Неприятелите се разбягаха и така победата стана наша…” Филип Тотю, заедно с хайдушката си дружина от 7 души, бил обграден изненадващо в село Кортен, в къщата на Стоян Киреза. Нападателите били около 300 души. Хайдутите не изгубили присъствие на духа. Те заели позиция по прозорците и вратите, допуснали неприятелите на 40-50 крачки и внезапно открили огън по турците, които вече ги смятали за избити. Така заптиетата понесли големи загуби. Един от турците успял да се промъкне незабелязано и подпалил покрива на къщата. Филип Тотю увил дрехата си около един прът и го показал навън. Турците мигом изгърмели пушките си по него, но, докато презаредят, хайдутите избягали в близкия дол. Друг път Филип Тотю спасил себе си и другарите си от потеря, която успяла да го заварди. Потерята узнала, че Тотю се промъкнал в дома си и го обградила от всички страни. „Всичките държаха пушките си насочени към прозорците и вратата, която почнаха да блъскат и да натискат. Потерята пазеше, а Тотю не излизаше. Щом видя, че потерята го загради отпред, Тотю виждаше през прозореца, че всичките бяха втренчили очите си към вратите и прозорците. Светна му смела мисъл. Той се качи на тавана, отиде край комина и каза на двамата си другари: „Подире ми като котките, полека!”, веднага повдигна една плоча на покрива, която бутна и отвори една дупка, през която подаде главата си, разгледа и не видя никого да гледа над къщата. Бърже излезе през тази дупка на покрива и легна над комина. Същото направиха и другарите му. „Сега добре се стегнете за скачане!”, нареди Тотю. – Със скачането ще гръмне всеки от вас над главите на турците и ще върви подире ми”. След тези думи Тотю пропълзя като котка по плочите и с пушката си в едната и пищова в другата ръка той се хвърли от покрива и с падането си изгърмя над главите на турците. Същото сториха и другарите му и със скачането си те се изгубиха в долчината и изчезнаха в гората.”
Орална хирургия Стоматология Бифосфонатна некроза; медикаментозно индуцирана некроза Зъболекар Ендодонтия
Една от най-прославените в българската история чети, е четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа. След период на хайдутство и след участието си и предвождането на по няколко народни и революционни чети, Хаджи Димитър и Стефан Караджа придобили немалък боен и четнически опит. Тяхната чета всъщност, била обединение на две отделни чети, формирани от всеки един от двамата войводи, но в едно органично единство с колективно и целенасочено ръководство. Обединението и обучението на четата се извършило в гората край Бъзау, Румъния. В началото на юли 1868 г., четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа преминала Дунав и навлязла в българските земи. Тръгнала от село Петрушан, от чифлика на Михаил Колони, на 20 км югозападно от Гюргево. Прехвърлянето на реката станало с каици, между село Вардим, Свищовско, и устието на р. Янтра, в местността „Янково гърло“ на 6 юли. Веднага тръгнала към село Хаджидимитрово (Саръ Яр, Свищовско). Четата минала през самото село, после източно от село Алеково и село Александрово. След като видяла насреща си турска потеря – конници, башибозук и черкези, тя заела позиция на височината „Караисенските лозя“ и водила няколкочасово сражение. Тук паднали и първите убити четници. През нощта срещу 7 юли 1868 г. четата заобиколила село Караисен и село Батак и се спряла в м. Карапановата кория в землището на село Горна Липница. На това място четата била нападната от още по-многобройна турска потеря от 300-400 души. Започнало второ сражение. Паднали нови убити и ранени доброволци. През нощта срещу 8 юли завила на запад през нивите на селата Недан и Бяла Черква и стигнала до р. Росица. Последвало ново сражение в м. Урушките ливади – вече с редовна турска войска. В землището на село Вишовград, Павликенско, станала третата голяма битка между четата и турските сили. Вечерта на 8 юли Хаджи Димитър успял да изведе четата от обкръжението, но от нея останали само 68 души. На 9 юли тя достигнала и Канлъ дере и пак трябвало да води сражение срещу силния противник. Успял да продължи пътя си и покрай село Добромирка, Севлиевско, на 10 юли се укрил около село Кална кория. Отново през нощта срещу 11 юли минала покрай селата Идилево, Ловни дол, Здравковец, Армените и Саламаните, Враниловци и Стоевци; на 12 юли осъмнала над село Дебели дял, Севлиевско. Оттук вече поела към Габровския, Троянския и Сливенския балкан. На 16 срещу 17 юли около връх „Свети Никола“ се загубили 17 четници; с Хаджи Димитър останали 30. С тях войводата стигнал връх Бузлуджа на 18 юли. Там станал още един решителен бой. Пресрещнала ги редовна турска войска от 150-200 войници и от башибозуци – общо над 500 души. Битката на Бузлуджа траяла 3-4 часа, където, според господстващата версия, бил убит и Хаджи Димитър; (в нашия материал тук показваме и друга, изглеждаща не по-малко вероятна версия) почти всички четници, които вървели с войводата, също били избити. Изгубилата се на 16 юли група четници, водени от знаменосеца на четата Димитър Николов Заралията, успяла да стигне до Сливенския балкан – до Чумерна и Агликина поляна. Последната група участници в четата (9 човека) били открити от потеря, обкръжени и след съпротива заловени в махала Козин дол (Кечи дере) към село Стара река, Еленско. От всичките 130 четници, се спасили само трима-четирима, 101 загинали, повече от 20 човека били осъдени на затвор и заточение. От войводите й Хаджи Димитър бил убит, а Стефан Караджа – заловен ранен, осъден в Русе. На 30 юли 1868 г. умира от раните си в Русенския затвор. Погребан е от Баба Тонка.
Стоматологична клиника в Пловдив www.tourinfo-bg.com www.bg-tourinfo.info Зъбни импланти
Стефан Тодоров Димов, наречен Стефан Караджа, е български национален герой, революционер от българското националноосвободително движение и войвода. Стефан Караджа е сред първите доброволци, в организираната от Раковски Първа българска легия в Белград. Проявява се в сраженията с турците в Белград. След разпускане на легията, Стефан Караджа се завръща в Румъния, където се отдава изцяло на народната борба. Няколко пъти преминава Дунав с революционни задачи. През 1866 г. за пръв път се присъединява към малка чета, водена от Хаджи Димитър и Желю войвода, с която се прехвърлят на десния бряг на Дунав. През 1867 г. постъпва във Втората българска легия. През 1868 г., след разпускането на легията, се връща в Румъния, където отново се събира с Хаджи Димитър. Четата на двамата войводи била напълно разгромена, но това станало след няколко сражения, след непрекъснато преследване и участие на турска редовна войска и стотици башибозуци и черкезка конница. Смелостта, безстрашието, умението на българските доброволци да се бият, направили през 1868 г. голямо впечатление не само на българите и в Турската империя, но и в Европа, което бавно и сигурно приближавало българите към национално освобождение.
Връх Вихрен – трети по височина на Балканите www.see-bulgaria.info www.ralev-dental.com www.see-bulgaria.com
Сливен (до 1945 година се изписва като Сливенъ) е град в Югоизточна България. Той е осми по големина в страната и е административен център на община Сливен. Към 15 септември 2023 г. в града живеят 88 573 души по настоящ адрес и 104 910 души по постоянен адрес. Сливен е в подножието на южните склонове на Сливенската планина - от прохода „Вратник“ до Сливенския проход, с които започва Източна Стара планина. Тя е с характерни стръмни и скалисти склонове и дълбоки нарези, благодарение на притоците на Тунджа и Луда Камчия. Най-високата точка е връх Българка, с височина 1181 м. Северно и североизточно от града се намира природният парк „Сините камъни“, който заема близо единадесет хиляди и половина хектара от Сливенския Балкан. Сливенското е последното от подбалканските полета в източна посока. До първата четвърт на XIX век, Сливенското поле е част от Розовата долина, но принудителните изселнически вълни от града след Руско-турските войни от 1806 – 1812 и 1828 – 1829 г., довеждат до упадък на производството на розово масло. Източно от града се разпростира „Долината на прасковите“, като огромните плодови масиви са обновени през първото десетилетие на XXI век. Сливен е отдалечен на 309 км от столицата София, на 177 км от Пловдив, на 211 км от Варна, на 113 км от Бургас и на 130 км от границите с Република Гърция и Република Турция. През града се предвижда преминаване на трасето на Паневропейски транспортен коридор №8. Сливен е на кръстопът и това прави разположението му благоприятно – близо е до Прохода на Републиката; също и до пътен възел „Петолъчката“, свързващи Северна и Южна България; връзката към автомагистрала Тракия е на 15 км в посока юг (към Ямбол), а главният път между Бургас и София свързва пристанище Бургас и летище Бургас с централната част на страната. Градът е в зоната на преходно-континенталния климат и географски е разположен в подбалканското Сливенско поле. Има изразена четирисезонност – зимата е мека, лятото относително топло, есента е по-продължителна от пролетта. Характерен е падащият вятър бора, който духа при по-ниски температури в Северна България. През Сливен текат цели три реки: Асеновска, известна и като Асеновица или Коруча, Манастирска река, която е приток на третата, Новоселска река. Всички те се вливат в Тунджа, а чрез нея и в Бяло море. Най-голямата река в близост до Сливен, е Тунджа. В книгата си „Произход и значение на имената на нашите градове, села, реки, планини и места“, Васил Миков извежда името на Сливен като название на място, където три реки се сливат. Стари форми на името Сливен са Савулен, Цоида, Туида, Ислимие, Истлифанос, Селимно, Свилне, Сливно, Сливне. Назован като Сливно (Sliwno) може да се види на етноложка карта за разпространението на елинизма, съставена от проф. Георгиос Сотериадис от Атинския университет. Датира от началото на XX в., вероятно към 1916 г.
www.bg-tourinfo.net Слезка www.bg-tourinfo.com Родопи Вихрен – красавецът на Пирин Протезиране с импланти Имплантология Дентални импланти Травми на зъбите www.bg-tourinfo.eu
Добри Петров Чинтулов е български поет, композитор и педагог. Роден е през 1822 година в Сливен в семейството на занаятчията Петър Миндов Чинтула. Първите шестнайсет години прекарва в родния си град, като посещава гръцко училище. Баща му е бил много беден, така че през 1838 година Чинтулов сам заминава за Търново, където учи около шест месеца, като в същото време и слугува. Оттам той заминава за Букурещ, където учи (отново на гръцки) при учителите братя Христиди (гърчеещи се българи). Когато разбира от Захари Княжески, минаващ през града на път за Одеса, че руското правителство е отпуснало няколко стипендии за българи, той тръгва натам. В Браила богатият му съгражданин Димитър Диамандиев му помага със средства и препоръка и през 1839 година той пристига в Одеса. Учи в Одеското околийско училище, подържан от тамошните богати българи. Завършва го през лятото на 1843 година. Получава една от четирите стипендии, отпуснати от императора за обучение на българчета в семинарията, и през септември 1843 година постъпва в Одеската Херсонска духовна семинария. Завършва я през юли 1849 година и следващата година се завръща в България. От 1850 до 1858 година учителства в Сливен. Едновременно с това участва в борбата за църковна независимост и новобългарска просвета. Основава и читалище в родния си град. Пише и разпространява патриотично-революционни стихове. Някои от тях добиват голяма популярност, което предизвиква ненавистта на туркофилските и гъркоманските среди, които даже извършват покушение над него. Всичко това принуждава Чинтулов да се премести да учителства в Ямбол като главен учител до 1861 година. През 1861 г. Сливенската община кани Чинтулов отново в Сливен, където той за пореден път става главен учител и учителства непрекъснато до 1871 година, като през тази година е избран за делегат от Сливенска епархия на Първия български църковно-народен събор в Цариград за изработването на екзархийски устав. След завръщането си от Цариград, Чинтулов учителства още около 3 години, като сам напуска поради проблеми със зрението. Макар и полусляп и болен, той е един от хората, които посрещат руските войски при идването им в Сливен през януари 1878 г., където изнася пламенна реч на руски. Неговият брат Захарий Чинтулов е дългогодишен български учител в македонския град Ресен. Поетическото наследство на Чинтулов не е голямо – доказано е авторството му на около 20 стихотворения, сред които „Къде си, вярна ти любов народна?“, „Стани, стани, юнак балкански“, „Вятър ечи, Балкан стене“. Текстът на стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“ Чинтулов пише през 1840 г. Най-ранните данни за публикуването на песента, са от 1854 г. Мелодията копира руска романсова песен. Текстът е публикуван за първи път през 1863 г. Знае се за изпълнение на песента „Вятър ечи, Балкан стене“ за първи път през 1862 г. Текстът е публикуван за първи път през следващата, 1863 г. Оригиналният текст е с 13 куплета, но първите четири са най-популярни и те се изпълняват най-често. Тази творба е създадена от Добри Чинтулов като песен през учебните часове, в които е преподавал по музика; по този начин тя се разпространява и достига до българския народ по устен път (като народна песен). Като автор на текста и музиката той се е справил блестящо. Приживе Чинтулов е публикувал само три свои стихотворения – в „Цариградски вестник“ през 1849 година: „Стара майка се прощава със сина си“, „Китка от Балкана“, „Изпроводяк на едного българина из Одеса“. Останалите са достигнали до нас чрез ръкописни преписи, често променяни и включвани в песнопойки от други хора без съвременниците му да знаят кой е оригиналният им автор. Въздействието на тези песни било огромно за революционизирането на българската младеж и за общия патриотичен и борчески подем на народа. Чинтулов е участвал в първия български литературен кръг, чиито други представители са Найден Геров, Иван Богоров, Димитър Мутев, Елена Мутева, Ботьо Петков. Автор е бил и на учебници по реторика, литература, руски език, френски език, математика и нотно пеене, които никога не са обнародвани и също широко са се разпространявали сред съвременниците му, но само във вид на преписи от учители и ученици.
България www.tourinfo-bg.com www.tourinfo-bg.net Стоматолог в Пловдив Зъболекар в Пловдив Зъболекари в България Dental tourism Орална хирургия Пародонтология Зъболекари в Сливен
Ако разполагате с време, може да си доставите наслада като турист в повечето или във всички тези туристически обекти - те има с какво да ви очароват:
Витоша Лицево-челюстна хирургия - Възпалителни процеси Стара планина Скритата България Подпочвени води Maxillofacial surgery Зъб
В близкото минало Габрово и Сливен си оспорвали кой от двата възрожденски града да бъде наречен "Българският Манчестер". За жителите на града на стоте войводи, няма съмнение, че е безспорно правото на Сливен да бъде обявен за първия град на текстилното производство, заради създадената през 1836 г..от Добри Желязков Фабрикаджията първа текстилна фабрика у нас и на Балканския полуостров. В Сливен и околността по поречието на трите реки, които се сливат в града, е имало толкова текстилни фабрики, че не може да се сравняват двата града. Само фабриката на братя Калови е произвеждала толкова продукция, колкото всички текстилни фабрики в Габрово, твърдят сливенци. Добри Желязков Фетисов - Фабрикаджията (1800-1865) е български предприемач, основал през 30-те години на 19 в. текстилна фабрика, едно от първите български предприятия от такъв мащаб. Добри Желязков бил сливенски абаджия, известен с това, че постоянно се опитвал да оптимизира процеса на производство на аба. През 1826 г. става член на „Народно Братство” - първото по рода си дружество за социална защита в България. След края на една от поредните руско-турски войни през 1830 г., заедно с хиляди други българи, бягащи от възможни репресии, напуснал родния си град и емигрирал в Русия. В Севастопол се захванал с търговия и скоро натрупал прилично състояние. Оженил се за Марийка Янакиева; на следващата година се родил синът им Иванчо; но мисълта за собствено тъкачно предприятие не му давала покой. През 1833 г. се преселил със семейството си в Екатеринослав, където работела голяма текстилна фабрика. За кратко време Добри Желязков успял да изучи целия процес на производство и да се сдобие с точни образци на доста от машините. През следващата 1834 г. се завърнал в Сливен и в къщата на жена си в Мангърската махала открил собствена сукнена работилница. В нея Добри Желязков внедрил голяма част от наученото в Русия. Благодарение на познанията му и механизирането на по-голямата част от процеса, работата потръгнала, но това предизвикало недоволството на част от старите абаджии, които се оплакали от него. Вестта, че един неправоверен поданик, започнал да тъче сукно като европейското, скоро стигнала до султан Махмуд II. Той видял в това обаче още една възможност за обновление на империята. Добри Желязков бил поканен да представи продукцията си в двореца и на 16 февруари 1836 г. султан Махмуд II подписал ферман, с който се узаконява първата българска фабрика в Сливен - на Добри Желязков: „Такива лица, намиращи се в империята ми, като него, са заслужили моето императорско благоволение - най-първо той е освободен от данък и други подобни тегоби в държавата ми... следователно внимавайте, щото от 1251 (1836 г.) да не искате от него никакъв данък и други подобни даждия, за която цел е обнародван настоящият ми ферман...“ Султанът отпуснал 2 млн. гроша, а Добри Желязков участвал с познания, опит, труд и 80 000 гроша. По същество, това представлявало огромна държавна субсидия или одържавяване на фабриката. От Русия били внесени една част от необходимите машини, а други били изработени на място по образците, които Желязков вече притежавал. Фабриката заработила още същата година; на следващата султанът отпуснал още 56 000 гроша за модернизиране на производството. Във фабриката се произвеждали аби, шаяци и сукна. В началото са работили 80 души от България и Моравия. По-късно текстилецът построил още 2 фабрики в родния си град. През 1853 г., предвид задаващата се Кримска война, Високата порта решила, че е нецелесъобразно неправоверен да ръководи фабриката, която основно снабдявала войската със сукно и, вземайки под внимание клеветите от местни турци и български чорбаджии, изгонила Добри Желязков. Фабрикаджията така и не успял да се съвземе от нанесения му удар и умрял в нищета. През 1865 г. е погребан в двора на сливенската църква „Свети Димитър”. След Освобождението през 1878 г. , фабриката остава в пределите на Източна Румелия, която е подвластна на Османската империя. Тогава, след грозна клевета, фабриката е отнета от турското правителство от българския предприемач и за управител е назначен турчин. Сградата и производството са дадени под наем на няколко съдружници. Но в началото на 20-ти век, те се изпокарват и се разделят всеки със свое собствено производство - създават се мното фабрики по поречията на реките. Има и много създадени преди това малки производства, така, че в 20-те години на ХХ в. в Сливен има много заможна прослойка от фабриканти. В този период в града има 18 милионери, колкото няма в нито един друг български град. Състоятелните хора строят красиви и представителни сгради, в много от които днес са настанени Детски център, Регионалната бибилиотека "Сава Добропродни", сградата на Регионалния исторически музей и др. Фабрикантите са създали свой клуб и т. нар. хайлайф. Били не само предприемчиви, но и много прозорливи - създали са първото професионално училище за подготовка на собствени кадри, като са го издържали със собсвени средства. След 1904 г. част от сградите на сукнената фабрика се предоставят на текстилното училище, а голямото фабрично здание е предадено на Министерството на правосъдието за затвор, който функционира до 1962 г.
Зъбни импланти - показания и противопоказания Лицево-челюстна хирургия - Травми Лицево-челюстна хирургия - Тумори Премахване на лимфен възел Първична стабилност на базалните импланти
Внушителната триетажна сграда на сегашния Стар затвор, както е печално известна тя в Сливен, е всъщност единствено оцелялата от индустриалния комплекс; централен корпус на Сукнената фабрика на Добри Желязков - Фабрикаджията. Днес тя е паметник на културата от национално значение. Заедно с другите сгради от комплекса, те са построени в периода 1836 – 1843 г. с финансовата подкрепа лично от султана на Османската империя Махмуд II. Запазени са имената на майсторите – строители: българите Денчоолу, Хаджи Стойчо и главният майстор - Тодор Карахристов. Много местни жители също участват в строежа, плащайки така своя данък „ангария“; т.е. работят и доставят строителни материали безплатно и насила. В двора на комплекса е изградена и малка култова сграда - джамията „Хаврика Джами“. След Освобождението тази централна част, както и останалите сгради от индустриалния комплекс, действат като текстилна фабрика до началото на ХХ в. В този период комплексът е бил държавен, отдаван под наем на акционерни дружества – „Напредък“ 1880 – 1892 г. и „България“ 1892 – 1902 г., занимаващи се с производство на платове. В началото на ХХ в. сградата се оказва нерентабилна като фабрика и част от машините са продадени, а други са предадени на Текстилното училище. В периода 1902 – 1904 г., централният корпус е преустроен като каменна крепост да служи първоначално за криминален затвор. Каменната стена, караулното и южните ниски помещения вероятно също са постройки от този период. Триетажната масивна постройка (дълга 100 м и висока 16 м) губи своята кула и помещенията вътре са променени напълно. Затворът е с дебелина на зидовете 1,2 м. Състои се от шест крила - по две на всеки етаж – северни и южни. Каменната стена е висока 4 - 5 м и широка 1,5 м. Първото северно крило е известно като „Гюмюрджинско“, понеже през 1919 г. в него са въдворени затворници от Гюмюрджина (днес град в Северна Гърция). Във всяко крило има единични и общи килии (около 9 - 10 единични и 4 - 5 общи). В близост до сградата, от северната й страна, е била разположена бетонната площадка, върху която се е монтирала дървената част на бесилката, където има изпълнени и смъртни присъди; от години вече не съществува. Освен килии, в затвора има и карцер. Той се състои от самостоятелни малки помещения - килии, без тоалетни, с подове от пръст. Първите две единични килии са лишени от всякаква светлина, с изключение на по един отвор, врязан в дървените врати на килиите. Днес, в карцера има съхранени четири броя килии – две единични и две общи. Дървените им врати също са съхранени и по тях има следи от надписи, надраскани с остър предмет (най-вероятно от 60-те години на ХХ в.). Има запазени надписи и по стените на първата единична килия. Тогавашният капацитет на затвора е бил за около 600 човека, макар че в случай на необходимост е могъл да побере и повече. В периода 1904 – 1918 г. всички затворници са криминално проявени мъже. През 1918 г., вследствие на разразилите се женски бунтове в България и съответно в Сливен, за пръв път се появяват данни и за политически затворнички - жени. В сградата на затвора са настанени вече и жени. Така той става смесен – за мъже и за жени; за криминални и политически затворници. Жените първоначално са затворени в разположените западно от централната сграда ниски помещения. По време на престоя в затвора, между отделните групи затворници не се позволява никакъв контакт, дори когато имат възможност да се разхождат на двора. Маршрутите са стриктно определени и се спазват, а общуването между криминални и политически затворници е строго забранено. Старият затвор не е разполагал със собствен лекар; неговите длъжности са се изпълнявали от зъболекар. След Септемврийското въстание от 1923 г. в затвора, на втория етаж, са настанени и политически затворници – мъже. От спомени на лежали в затвора е известно, че в южния коридор се е намирала килията на осъдените на доживотен затвор, а до нея – килията на осъдените на смърт. Прозорците и на двете килии са гледали към намиращата се наблизо дървена част от бесилката. Постепенно сградата на Стария затвор започва да приютява всички затворници. Жените са преместени в централната сграда, част от тях на третия етаж, а друга част в северното крило на първия етаж. На 8 септември 1944 г. последните политически затворници са освободени след протести на местни жители. След 1944 г. затворът продължава да се използва, до 1962 г. След 1962 г. в покрайнините на Сливен е построен нов Женски затвор и старата сграда престава да изпълнява функциите си. Прочутата народна певица Недялка Керанова, Славеят на Тракия, е лежала една година в Сливенския затвор. В цяла Южна България не минава нито една сватба без песните на гласовитата яка българка. Тя пеела като хала, но си и попийвала. С 3 деца от различни бащи, майката получава детски надбавки, като скрива, че две от децата й растат в интернати. Някой я подлъгал към това хитруване на дребно. Зад решетките голямата певица остава една година, въпреки че присъдата й е година и осем месеца. Помага й неин поклонник, партиен член на висок пост.От 60-те години на ХХ в. до началото на XXI в. в нея се помещават различни институции. През 1964 г. в сградата е открита Постоянна изложба за развитието на текстилното производство, а през следващата 1965 г. е открита и експозиция, отразяваща живота на политически затворници от 1918 до 1944 г. В периода 1974 – 1989 г. сградата е превърната в Музей за живота на политическите затворници, който е закрит след промените през 1989 г. През 90-те години на ХХ в. и първото десетилетие на XXI в. сградата е ремонтирана на няколко пъти и днес, единствено на някои места на третия етаж и сутерена, все още личат следи от отминалите затворнически времена. Днес тази внушителна постройка отново е част от музейната мрежа на Сливен, като първата държавна текстилна фабрика на Балканите. В нея се помещават научния архив на Регионалния исторически музей - Сливен, реставрационно ателие, множество фондохранилища и зали за експозиции. Днешните ученически и студентски „пищови“ имат дълга история. Подобни документчета едно време са били част от „инструментариума“ на политическите затворници, лежащи в Стария затвор. Достъпът до политически и пропагандни материали в Централния сливенски затвор е бил осигуряван с помощта на съвсем мънички „пищовчета“, изготвени на ръка върху листчета от тетрадки, с помощта на мастило и моливи. Затворниците са намирали хитроумни начини да ги крият – в орехи, обувки и дори във фугите на стените. Днес в България е обособен само един затвор за жени, който се намира в Сливен. Към него е открит и поправителен дом за непълнолетни девойки. В затвора се изпълнява наказанието „лишаване от свобода” и мярката за неотклонение „задържане под стража”, наложени на жените, а в поправителния дом - на непълнолетните девойки, съгласно разпоредбите на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража. Към затвора са обособени и две общежития от открит тип – ЗО „Сливен” и ЗО „Рамануша”.
Зъболекар в Пловдив Лицево-челюстна хирургия - Заболявания на ставите Аминоглюкозиди Начална страница
Как се пише гениално произведение? Отговорът е, че се пише по истински случай, по какъвто истински случай Христо Ботев пише гениалната си балада "Хаджи Димитър". Официалното мнение, че Хаджи Димитър е загинал на Бузлуджа на 18 юли 1868 година, дълго време господства и е неоспоримо. Обаче истината не винаги е в официалната информация. Тя е огромното вдъхновение за Христо Ботев, да напише баладата. Тежко ранен при страшната битка в Стара планина, на Бузлуджа, при която се разразява и страшна буря, войводата е пренесен от двама свои другари към долината. Там при село Енина се включва и трети човек, и после тримата пренасят воеводата към Сърнена Средна гора, под връх Кадрафил, близо до днешното село Свежен (старо Аджар). Тук въпреки грижите и помощта на двамата другари и на местните хора, Хаджи Димитър умира на 5 август (17 август нов стил), т.е., осемнадесет дни след битката при Бузлуджа. Официалната информация на турските власти по това време е, че войводатата Хаджи Димитър е убит по време на голямата битка на 18 юли; като са взети сабята му, револверът му, един телескоп и много писма. Действително тези предмети са изоставени, но за да не пречат при пренасянето на воеводата и те попадат в ръцете на противника. Изпратени са на Мидхад паша в Русе. Това е и вестта, която стига до вестниците в Европа, тя достига и до хъшовете в Румъния. Христо Ботев е един от тях и той научава за смъртта на Хаджи Димитарь Асенйовь (както сам го изписва) при Бузлуджа. По-късно обаче, един от двамата човека, били до последно с Хаджи Димитър, се връща в Румъния и именно той разказва на Ботев за последните дни на Хаджията. Тези 18 дни, които той е живял повече, се явяват като едно малко Възкресение, за всички, които са чули официалната версия по въпроса. Ботев е бил дълбоко впечатлен и вдъхновен от всичко, което е чул от разказа на Никола Мартинов. Това е четникът, който се е завърнал в Румъния и който, заедно с другия четник, е бил до последния час с воеводата. И всичко, случило се в тези горещи летни дни и нощи, под връх Кадрафил, в малката колиба, в която е лежал тежко ранен воеводата, е стигнало и до нас чрез гениалната балада на Ботев. Чували са се и жетварките в полето, и стоновете и проклятията на юнака, и самодивите са били наблизо (Самодивския проход), както и вълците и орлите. Настъпващата вечер прохлада в горещите юлски дни, изгряващият месец, ясното небе с хилядите звезди и Балканът, който е пеел своята хайдушка песен...
Сливен вписва името си в още една епична и трагична епопея - тази, на Горянското движение, възникнало след превземането на държавата от комунистическото - подчинено на Москва и Сталин - управление в първите години след края на ВСВ. За горяните се носят легенди. Сред тях има и комунисти. Втора сливенска чета е сформирана през месец май 1951 г. в Сливенския балкан от командира й Георги Търпанов, който получава прозвището Бенковски - по прилика с известния революционер и един от ръководителите на Априлското въстание през 1876 г. Той е бивш санитарен подофицер и участник в заключителната фаза на Втората световна война и има богат натрупан военен и организационен опит. През пролетта на 1951 г. радиостанцията „Горянин”, (която първоначално излъчва от преносими предаватели, пренасяни от горянски чети в страната, а по-късно - от американска база в Кифисия, Гърция) предава, че в Сливенския Балкан се създава съпротивителна на комунистическия режим армия. Втора горянска сливенска чета достига до 106 души. Целият ЦК на БКП е на мнение, че срещу бандитите - според приетата терминология - трябва да се хвърли цялата мощ на държавата. Напразно тогавашният комунистически лидер Вълко Червенков се опитва да вразуми мнозинството, че така се създава митология за горяните. Настоява за мълчалив двубой, като срещу горяните се изпращат групи от храбреци - трима или петима агенти, които да се представят за горяни, подходящо брадясали и с дълги коси, както и с респектиращи немски автомати. Те ще залавят тихомълком главатарите. Може да се прибягва и до групирането на малки контрачети. Налага се обаче, мнението на мнозинството. Разрастването й принуждава комунистическия режим начело със съветския агент и участник в терористичните групи на БКП от 20-те години, Вълко Червенков, да предприеме действия за нейното унищожаване. Срещу горяните в Сливенския Балкан са изпратени елитна дивизия от Вътрешни войски от 7000 души с танкове, катюши, самолети и артилерия. Други 7000 милиционери крачат заедно с тях. Още 8000 войници блокират планината. На 1 срещу 2 юни 1951 г., комунистическият режим с войска и милиция успява да разбие най-голямата организация на горянското въоръжено съпротивително движение – Втора сливенска чета. Командирът на четата Георги Търпанов е ранен на 12 места, но въпреки това успява да изведе хората си на безопасно място. В края на годината, на 12 декември 1951 г., Георги Търпанов е заловен, осъден на смърт и екзекутиран в местността „Могилските гробища“ край Стара Загора. Дори и без своя командир и въпреки жертвите, тази чета продължава борбата срещу тоталитарния режим. През 1952 г. се обединява с други малки чети и достига по численост 156 души. Един от успехите на горянството, е превземането на с. Раково, Сливенско.
Рифампицини Планини в България Мура
Един очевидно необичаен рекорд се държи от Сливен. Детските бракове и случаите на ранни раждания. Почти една четвърт от всички ранни бракове и раждания са на територията на община Сливен, включително случай с бременно момиче на десет години. Това показва анализ на данни от Министерството на здравеопазването и от Националния статистически институт за ранните бракове и раждания в страната. През 2022 г. на територията на община Сливен има 4 деца на 13 години, които са родили, 28 родилки са били на 14 години, а на 15 години са станали майки 72 момичета. "Изключително наложително е всички компетентни институции и неправителствения сектор да намерим по-работещите решения за превенция на това толкова страшно явление детски бракове и още повече на ранните раждания. За всеки човек е ясно, че правата на тези деца, въвлечени в ранно съжителство и родителство, са не само нарушени, а са потъпкани, защото тези деца са лишени от детство, на тях им е отнет шанса за пълноценно развитие, те не ходят на училище, не работят и това се предава и на следващото поколение. Необходимо е да намерим подхода за работа с родителите, с по-възрастните от разширеното семейство, така че да сведем до минимум практиката деца да раждат деца“ - думи на Теодора Иванова, председател на Държавната агенция за закрила на детето. По предложение на агенцията, са предвидени промени в Семейния кодекс за отпадане на възможността за сключване на брак на навършили 16 години лица с разрешение на съда. При ранни бракове и раждания, децата живеят в лоши битови условия, следват традиционни практики на капсулирани общности, нарушаващи правата на децата. Най-често в болнично заведение малолетните бременни се водят много късно, често отказват лечение, нямат лични карти и се придружават не от родители, а от непълнолетни родственици. Липсва им всякакъв родителски капацитет, което от своя страна води до още деца в риск от неглижиране и изоставяне.
Зъбни импланти Сливен www.sliven-dental.info
Да разказваме за Сливен и да не сме казали и дума за легендарната Сливенска перла, значи нищо да не сме разказали. И нищо да не сме разбрали. Сливенска перла се произвежда по специална технология от добре узрели, ароматни сортове грозде, отгледани в масиви в региона на Сливен. Има жив, бледожълт до кехлибарен цвят, нежен и фин специфичен аромат и изключително мек вкус, свойствен за сортовия аромат на използваното грозде. Притежава защитено географско указание Сливенска Перла. Във версията Сливенска перла Барел приятният аромат се съчетава с фин дъбов нюанс в резултат от отлежаването й 6 месеца в дъбови бъчви. В аромата се долавя ванилия, а вкусът е изключително мек и хармоничен. Сливенска Перла е продукт от ароматните сортове грозде Мускат О’тонел и Перл дьо Ксаба. Качеството на бъдещия еликсир, се гарантира още на лозето. Гроздето се подбира според своята захарност, която е между 19% и 21% при контролирани общи киселини. Гроздето се бере на ръка, след което зърната се отделят от чепките (процесът, познат като ронкане). Следва ферментация, която е поотделно за всеки сорт поради различното време на зреене. След ферментацията, се дестилира прочутата Сливенска перла. На местния жаргон, с това име се нарича и жена, узряла за мъж.
Сайтът bg-tourinfo.com е отворена и безплатна за потребителите система за туризъм и информация в България. В нея всеки от вас може да даде своя уникален авторски принос на имейлите: office@bg-tourinfo.com, help@bg-tourinfo.com и support@bg-tourinfo.com. Така ще станете горди съавтори в изграждане на изглежда най-подробната и полезна туристическа информационна платформа в България. Сайтът е съвместно начинание на няколко частни ентусиасти; група приятели планинари, обединени от любовта към природата, историята и забележителностите на страната. Съществува отдавна и се развива единствено благодарение на вноски и нефинансови приноси (труд, снимков, текстов и видео материал) на издателите; и от участие в програмата Google Adsense. Желанието ни е да съберем както никъде другаде, на едно място, популярни, малко известни и автентични данни за всяка една от темите и дестинациите. Поради спецификата на интернет, не може да гарантираме (а и не целим; и не пречим на това) вашият принос да остане единствено в полето на този сайт, без да бъде копиран, цитиран и размножаван в други интернет ресурси. По тази причина не хоноруваме и публикуваната информация, ако и да е авторска. Целта ни е много повече идеална, на ползу роду, отколкото – комерсиална. Но като издатели, си запазваме правото да поощрим и предложим бонуси по различни начини, включително с финансова премия, на тези от вас, които по наше мнение, ни предоставят наистина уникална и достоверна информация. Написана с точен, но и сочен език. Посетители и автори на сайта ще ползват комфорта да намират често тук, събрана на едно място, повече и по-богата, и разнообразна информация за даден обект, отколкото в който и да било друг онлайн ресурс. Съдържанието на вашите приноси ще бъде модерирано и публикувано в сайта, в нашите профили в социалните мрежи като Youtube, Facebook и др., със споменаването ви като източник. Поради това, най-учтиво молим да ни изпращате вашата уникална информация, като ни оставите и най-общи данни за себе си - име, фамилия, които ще публикуваме заедно с информацията, която сте ни предоставили; също и имейл, и телефон, които обаче няма да публикуваме. Поради постоянното издигане на домейна и субдомейните bg-tourinfo.com в рейтинга на търсачката на Google, платформата е много подходяща и за реклама на множество дейности, бизнеси, организации, предприемачески начинания, продукти и услуги. Ние не сме научни работници археолози, етнолози или професионални историци, но се стремим да дадем на ползвателите на сайта информация, която може да е от полза; да предизвика към размисъл или да провокира интерес за изучаване, посещения и споделяне в общности.